torsdag 29 november 2012

Det plagg jag ägt längst



Jag började tänka på vilket plagg i min garderob som jag har ägt längst. Det borde vara den här lilla koftan, tänkte jag först. En sidentrikåkofta från Indiska. Inköpt sommaren 1995. Jag minns det med säkerhet för sen på hösten åkte jag till Frankrike för att jobba hos en keramiker. Under hösten bodde jag i en ruggig och fuktig husvagn. Den lilla sidenkoftan förblev oanvänd under största delen av tiden i Frankrike, eftersom den inte gick att tvätta i tvättmaskin med mina andra kläder utan krävde handtvätt. Och det var för bökigt att pyssla med när jag bodde i husvagnen...

Men sen mindes jag. Jag har ju faktiskt ett än äldre plagg...



Den här koftan köpte jag på Biståndsgruppen i början av 1990-talet. Jag kan inte påstå att den varit en riktig trotjänare men den har ändå fått följa med mig genom alla år. Rätt vad det är så minns jag den och så använder jag den ett tag. Däremellan blir den liggande under långa perioder. Jag tror att det är den höga halsen som gör att jag inte använder den oftare. Det jag tycker mycket om är hur ärmarna liksom är hopstickade med själva koftkroppen.



Visst är den fin? Alldeles sådär blanksliten i ullen och lagad lite här och lite där. Jag tycker mycket om färgerna. Den är väldigt varm. En knapp fattas, funderar på att flytta upp den nedersta, eller ska jag byta alla?


Någon som kan berätta något mer om just den här kofttypen? Vad heter sättet att sticka när man stickar ihop allt på det här viset? Hur gammal tror ni koftan är?

10 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Vad fin den nedersta koftan är! Knapparna är ganska snarlika dem på min brunvita kofta, du vet den där som du och jag har nästan likadana... :)
Jag vet inte om det där sticksättet kallas något speciellt, ok heter det väl när det är mönster runtom axlarna och halsen i alla fall? Det finns ett par tröjor kvar som min farmor stickade åt min pappa och min farbror, som har en mönsterbård runt axlarna (resten är dock enfärgat). De måste vara från typ tidigt 60-tal, men det sättet att sticka måste ju vara äldre (tänker t ex på Bohus-tröjor som ju har äldre anor). Kanske din kan vara från 40-50-talet? Ska bli spännande att se om du får några säkrare svar än mina spekulationer. :)

Anna-Signe sa...

Hej och tack för din fina fina inspirerande blogg! Underbar kofta! Den är nog stickad uppifrån-och ned eller nedifrån och upp på rundsticka. Man sätter maskorna för ärmhålen på tråd och fortsätter sticka runt, stickar ärmarna efter att man har gjort klart oket. Själv stickar jag alltid mina tröjor uppifrån och ned med raglanärm (efter bl.a. Tant Koftas mönster) och passformen blir så skön! Fortsätt använda din vackra tröja!

Solveig Lövendahl sa...

Väldigt fin kofta! Och häftigt att ha haft ett plagg så länge. Jag började första klass 1990 så några plagg från den tiden har jag inte, men däremot har jag fortfarande mina kära gamla röda Tretorn-gummistövlar som jag fick två år senare, minns att jag gick i trean. Bra med föräldrar som köpte "att växa i", kanske inte då, men nu:).
Sen har jag ju en del av mammas gamla kläder från 60-talet och framåt så de har ju funnits i familjen länge. Även min mormors och faktiskt tom min mormors mors! Blev inspirerad till att göra ett blogginlägg om det nån gång känner jag.

Malin sa...

Vilka dödssnygga koftor båda två. Det är något speciellt med plagg som slitits med kärlek.

maria carlander sa...

Vilken fin! Jag blir alltid så glad av att läsa om alla kläder som du 'räddar' från loppisar.

Det ser ut som en kofta med ok (yoked cardigan), det är det enda namn jag hört på koftor som är stickade på det där sättet med rund hals, runt ok och så ärmarna kommande ut från kroppen/oket på det sättet. Tycker att det är en fin modell på tröjor! Lite svårare att sticka än raglantröjor eftersom man i en tröja med ok måste räkna ut hur man ska minska på ett jämnt och bra sätt fördelat över bröst- och axelpartiet.

Har tyvärr ingen aning om hur gammal eller ny den kan vara, färgerna är ju väldigt klara så om jag bara helt på måfå skulle gissa så skulle jag säga 50-60-tal, har en egen ärvd kofta från den tiden i liknande modell men annat mönster.

Anna sa...

Skulle också veta mer om koftan. Hur snygg som helst. Kan tipsa dig om jumperfabriken.http://www.jumperfabriken.se/Servlet De kanske vet! och de har snygga tröjor och koftor.Hittade dem vi Fine Little Day bloggen som skrev om dem.

Monica Svedberg-Davidsson sa...

Åh, vilken vacker "okstickad" tröja. Jag tycker mycket om färgsättningen med de gulgröna och röda effekterna. Den är varm och skön kan jag föreställa mej. Jag skulle flytta antingen den övre eller nedre knappen och sätta in en som avviker från de andra, men ändå passar in. Var rädd om den - den kommer Du ha glädje av ännu många år :)

Ulrika sa...

Tack för era engagerade kommentarer! Så kul att jag får lära mig något nytt! Och. Solveig! GÖR det!

Linda Jonsson sa...

Jag tänker lite tvärtom, att flytta ner översta knappen och sätta en brosch eller snofsigare knapp i halsen. Eller helt enkelt tråckla igen knapphålet försiktigt, om du ändå har lite svårt för den höga kragen. Möjligtvis är knapparna hyggligt vanliga, göra djupdykningar i knapplådorna på alla loppisar?

astrid sa...

Hei -
Dette er en norsk kofte - "Haukeli", du finner mönsteret her:
http://www.sandnesgarn.no/-gratisoppskrifter/gamle-oppskrifter

Vi kaller det gjerne "rund sal" når det er fellinger fordelt rundt hele arbeidet, i motsetning til raglan, der det er felling ved armene.

Astrid