torsdag 7 oktober 2010

Tips om gårdar





Tidigare i somras, när jag jobbade som bäst med flera hembygdsgårdar i Hälsingland, lovade jag att återkomma om mina favoritgårdar. Har funderat lite nu, det är inte lätt, för alla jag besökt har något speciellt. Men jag har ändå hittat mina favoriter!

Bilderna ovan är från den första hembygdsgården som jag och min fd kollega Martin jobbade med. Det var sommaren 2006 och det är Ovansjö hembygdsgård i Gästrikland. En av de största gårdarna som jag varit på, med över 20 byggnader! Flera inredda. Textil, måleri och gamla möbler när det är som bäst. Ett stycke från gården ligger Nymmenåsens fäbod, som också hör till hembygdsgården. Under somrarna ordnas Fäbodlek där. Barn får komma dit, klä sig i tidstypiska kläder, baka lite bröd, tälja och passa de fina trädjuren som står i sommarladugården! Hur fint som helst!

I Gästrikland ligger också Hedesunda hembygdsgård. Den har ett mycket fint läge precis invid vatten och även den här gården är stor med många byggnader varav flera är väldigt fint inredda.

I Hälsingland har jag inte hunnit besöka så många gårdar ännu, men av de jag jobbat med tycker jag mycket om Söderala hembygdsgård som ligger i Walla i Söderala. Mycket fint intredd huvudbyggnad! Norrala hembygdsgård är inte så stor, eller snarare ligger byggnaderna utspridda på flera platser runt om i byn. Huvudbyggnaden är väldigt fin, liksom ett litet torp en bit bort. Så nu kan ni börja planera en hembygdsgårdsturné i Gästrikland och Hälsingland nästa sommar! Jag bistår gärna med fler tips!

3 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Tack snälla du för dessa tips! Ska absolut planera in en rundresa på ett par stycken.....

Lotten sa...

Vad roligt att du gillar hembygdsgårdar och visar bilder från dem. Finns det så där vackra hembygdsgårdar i södra Sverige med tror du?

Ulrika sa...

Lotten! Alldeles säkert finns det finfina hembygdsgårdar i södra Sverige! Kolla in på Sveriges hembygdsförbunds hemsida. Där finns alla Sveriges hembygdsföreningar och på så vis kan du få reda på var gårdarna ligger!