torsdag 15 juli 2010

Från Hälsingeskogarna







Lite av skörden från helgens resa med flera stopp på loppisar i Hälsingland.

Det första loppisstoppet skedde i Ljusne, strax söder om Söderhamn. Detta var kanske den bästa loppisen och här fyndades den lilla fågeln med blå hatt på bilden högst upp samt skålen på bilden under. Andra i sällskapet fyndade lampa, solhatt och en liten glad baby som är 2 cm hög.

Loppistätast var det efter väg 50, mellan Söderhamn och Bollnäs, vi stannade bara på en för jag var tvungen att hinna lämna lite kompletteringskeramik till Växbo Kvarn innan de stängde.

Vidare från Bollnäs och upp mot Järvsö stannde vi till i Vallsta, där jag förövrigt har köpt golvlampan på tredje bilden för flera år sedan. Här hittade jag den supersnygga fodrade vinterjackan i åsksvart kulör. Fodret är lite luddigt och i ärmarna är det ett randigt tyg. 20 kronor, känner mig mycket nöjd med det köpet! Här hittade jag även de käcka hängslena, lagom för en ca 1 ½ åring. Tillverkade på den tiden då man fortfarande använde metall i spännena och inte som nu, plast.

Sen blev det söndag och vi åkte upp mot Hedvigsfors. Men först, i Friggesund, stannade vi på en jätteloppis i bygdegården. Den största jag sett. Dessvärre inte lika kul som stor. Men här fanns massor av babykläder varav några fick följa med hem. Här fanns även flera snygga stövlar som jag också kunde ha. Men så mindes jag. Förrådet. Stövlarna. Det räcker.

Jag minns inte vart jag hittade portmonän, men den är så mjuk, fin och skön. Den blev min. En mamma ska ha en portmonä, tycker jag. Och om inte allt för lång framtid så är jag en sådan.

2 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Åh, vad många bra fynd! Speciellt jackan, den är jättefin verkligen!

metamorphosis sa...

Vilken schyst loppis-räd ni tycks ha varit på! Skålen som hängslena låg i gillade jag jättemycket (och känslan att köpa bäbiskläder (och portmonäer) liksom som en förberedelse inför det som komma skall... oj, oj...

Skönt att höra att fler än jag släppt på principerna och tassar runt i plasttofflor. Dock får mina hålla sig här hemma på gården och bara följa med när jag jobbar som vårdbiträde.