tisdag 21 april 2009

Dalarna



Veckans två första dagar har snart passerat. Dagarnas gemensamma nämnare är Dalarna.

Igår var jag på ett slöjdseminarium som Hemslöjd Gävleborg ordnat och där lyssnade jag bland annat till Täpp Lars Arnesson från Malung. Han är en av de mest inspirerande talarna jag någonsin lyssnat till! Täpp Lars syr i päls och skinn. Otroligt vackra pälsar som jag får värsta habegäret efter. Han kan sy folkdräkter också. Och mjölka kor. Och för några år sedan formgav han kläderna för Svt´s luciafirande. Bland annat. Jag vill bli en dalkulla och bo på en fäbod och gå omkring i folkdräkt och päls, mjölka några getter och kärna lite smör.

Det Täpp Lars har förstått, det är det här med att presentera sin vara eller tjänst. Att tänka på helheten. Att inte lämna något åt slumpen. Att ge det där lilla extra. Att få möta en sådan person ger energi och framtidshopp.

Idag åkte jag och tårtpappren till Falun för ett viktigt möte som jag hoppas jag får tillfälle att återkomma till vid ett senare tillfälle. Som jag skrivit tidigare är Falun en mycket trevlig stad, med fina människor och ett skönt tempo som jag trivs i. Till och med på toaletten på lunchrestauragen där jag åt, har man ansträngt sig för att besökaren ska känna sig speciell. Det gjorde jag idag.

För andra gången gick jag till Karin Ferners affär och för andra gången var den stängd. Jag fick nöja mig med fönstershopping nu igen. Men nästa gång.

Istället fick jag köpa mig en pytteliten dalahäst och så fick jag dregla efter alla de gamla ripsmattor som finns i rikliga mängder på flera av stadens antikvitetsaffärer. Tänk, här i Gästrikland hittar man dem knappt på auktioner och i Falun finns det massor! Smala, långa, mjuka och så otroligt vackra! Den dagen som jag bor i ett gammalt hus, då ska minsann införskaffas gamla smala ripsmattor...

En bra dag.

7 kommentarer:

Charlotte Tollstén sa...

Jag var på falu folkmusikfestival för massor av år sedan. Men han inte med så mycket mer av staden den gången. Men nu blir jag lite sugen på att återvända. Vad härligt och inspirerande det där slöjdseminariumet verkade vara.

Ulrika sa...

Åk till Falun.

marie-louise sa...

Falun är verkligen fint, jag tänker att där skulle jag kunna bo...kanske...(jag kommer i själva verket från Borlänge och mellan dom städerna har det alltid varit lite kamp)
Men jag är mycket präglad av Dalarnas bildvärd och önskade inget hellre än att bli Dalahästmålare när jag var liten!
Numer bor min pappa i Torsång och där är det vackert som bara den!!!!!!

marie-louise sa...

Glömde att säga att kommentera dina bilder, Fina! Du är ju skitbra på att fota!

Ulrika sa...

TACK Marie-Louise!

Vi kanske ses i Falun då...

Erika sa...

Bra tips! Ripsmattor står på min önskelista!

gracia sa...

Great photos... and I particularly like those shoes.