söndag 4 januari 2015

Hopp om liv 2015

10

9

I förrgår åkte vi på en utflykt till huset. Jag måste medge att jag var lite nervös på vägen dit. Hur skulle det se ut efter att hantverkarna åtgärdat läckaget i taket?

Regnet öste ner en stor del av resan upp men när vi kom fram började solen skina. Nästan omedelbums när jag klev in i huset blev jag lugn. Enen, som vi satt i varje rum, luktade så gott och någon rå lukt, som annars är vanlig i ouppvärmda hus om vintern, kändes inte.

Väggen där läckaget funnits, var delvis uppriven inifrån. Det var ju förövrigt på precis samma ställe som det tidigare läckaget fanns och efter att taket lades om i somras, lagades väggen upp. Men nu, alltså uppriven igen. Och så kommer den att få stå till våren, för att torka ut ordentligt. Men det kändes ändå bra.

8

Majlis verkade också glad över att återse huset! Hon började direkt att leka med sin lilla dockvagn som hon har där. Sen hittade hon några andra små leksaker, sina böcker och därefter sina tuschpennor och papper.

7

Nu känner vi oss redo att sakta smyga in egna grejer i huset. Hittills har vi bara plockat dit en vas, en bordslampa och ett skrivbord. typ. Nu har jag börjat tänka på allt från tavlor på väggarna till vilka blommor vi ska ha i fönstren i sommar. Gardinerna och draperierna, som satt i salen när vi köpte huset, tvättades i somras men kom aldrig upp igen därefter. I år är de redo att åter ta plats. Och väggen över den bruna soffan i salen, ska kanske föräras med en av Johans tavlor

Senare på dagen när vi kommit hem igen, tog jag en promenad och “råkade” gå förbi Myrorna. Och. Tänka sig, där spontanköpte jag en fet golvlampa från 1940-talet. Den ska få flytta till huset i vår och pryda salen med sitt varma sken.

Resan till huset är det bästa som hänt så här långt på det nya året!

1 kommentar:

Solveig Lövendahl sa...

Verkar väldigt mysigt. Önskar er ett underbart år! Kram!