tisdag 21 oktober 2014

Mer kök!

3

4

Under de senaste veckorna har jag i mitt jobb givit mig ut på en liten miniturné i länet med ett köksföredrag. Det har blivit många trevliga möten och många givande samtal kring kök. Både gamla och nya kök.

ILJGRIQR_q100_h640_w960_mFile_cmOnlyScaleDown_thumb[1]

Kök 3

6

Ju mer jag pratar om gamla kök, desto mer intressant blir kökens historia. Hur de har utvecklats mycket utifrån samhällssvängningar och moden. Ibland till det bättre men många gånger också till det sämre. Allra bäst tycker jag att köken var kring mitten av 1900-talet. Då hade köken moderniserats utifrån mätningar och undersökningar. Köken byggdes ofta som sk parallellkök, långsmala kök med skåpinredning på ena sidan och arbetsytor som diskbänk, köksbänk och spis, på den andra. Ofta med en öppen del i underskåpen så att husmor skulle kunna sitta ner och jobba där, allt för att få vila benen och spara på stegen. Det bästa med de här köken från den här tiden är att de fortfarande fungerar utmärkt, sett till förvaring och övriga funktioner.

IMG_1657

bild (3)_thumb[1]

Kök bryggstuga

IMG_1658

Härom veckan blev jag så himla glad när jag köpte en av mina favorittidningar, Kloka hem, som har ett köksspecial. Jaha, tänker ni, det har väl alla tidningar nu för tiden. Typ i var och vartannat nummer.

Sant.

bild

bild (1)

Men Kloka hem´s köksspecial går inte ut på att visa en massa nyproducerade olika kök (där ett lantligt sannolikt ingår)innehållandes ännu fler prylar. Nä, här handlar det om miljösmarta kök. “Ekoköket handlar inte om ett kortsiktigt trendtänk och total makeover utan snarare om tidlöshet och hållbara material. Och om att ta tillvara på fungerande inredning istället för att riva i onödan.”

Score.

Vill ni lära er mer om kökens utveckling? Ta del av Byggfabrikens kökssidor. Eller läs Försäkringsbolaget If´s genomgång av kökens historia.

6 kommentarer:

Tiger Baby sa...

ÅH! Det första köket, helt perfekt!

Ulrika sa...

Det köket finns i Gröna-vågarnas torp på Jamtli!

Tiger Baby sa...

Håller just nu på att övertyga makaen att åka dit :)

Ulrika sa...

Gör det! Ni kommer i n t e att ångra er! Har skrivit om mitt besök på Jamtli här: http://ulrikaolsson.blogspot.se/2013/08/tillbaka-i-tiden.html?m=1

Tiger Baby sa...

ja just get! Det läste ju jag då ;)
Vi ska åka men väntar tills sommaren när det blir dags för roadtrip igen. Det ligger lite för långt upp för att åka över en helg tyvärr! Och tack för länken

Kerstin sa...

Åh vad intressant att du tar upp köken i mitten av 1900-talet, hur smarta de är egentligen. De flesta kök byggdes ju så i lägenheter fram till att man tyckte att det var omodernt. Undrar just hur många sådan kök som nu är utrivna och ersatta med något IKEA chict. Vad bra att du lyfter fram just de köken.