fredag 4 juli 2014

Veckan innan sommarlovet

Sista veckan

Nu har jag äntligen gått på semester! Känslan är så obeskrivligt skön att jag knappt förstår det. Den här semestern har ju på sätt och vis hägrat för mig ända sedan i september förra året, då vi besökte huset för första gången. Där och då började jag drömma om sommar och ledighet. Sen tog det ju ett tag innan vi fick köpa huset och ännu längre tog det till det blev sommar. Men nu så, nu är vi där!

bild (1)

IMG_2054

IMG_2141

Veckan inleddes med att jag fyllde år. Det firade jag i miniformat hemma hos mamma och pappa i samband med att jag tömde en av de sista ugnarna jag brände innan ledigheten. Tårtan är av den allra enklaste sort och jag gör den ganska ofta. Receptet hittar ni här!

bild (2)

Fyra av veckans fem arbetsdagar har jag tillbringat på en hembygdsgård utanför Gävle. Där har jag hållit i ett slöjd- och byggnadsvårdsläger för barn. Vädret har varit sådär men aktiviteterna blev lyckade.

IMG_2088

IMG_2099

Jag var inte ensam om att gilla att tälja, det är ett som är säkert! Tror sällan att jag sett en så pass stor skara barn vara koncentrerade under så lång tid som de var då vi täljde i tisdags. Jag kommer absolut att köpa mig en riktig täljkniv nu.Om ni vill se lite närmre på det vi sysslat med, kolla in bloggen jag skapade inför förra årets läger. Där har jag skrivit vidare i år.

IMG_2155

bild

Idag när jag kom hem från jobbet väntade ett paket från Malin innanför dörren. Inuti fanns världens finaste klänning som hon sytt till mig i ett byte vi gör. Klänningen blev bättre än jag hoppats! Den är helt perfekt och kommer troligtvis att bli en riktig trotjänare i sommar. I paketet låg också en liten blus, som är en present från Malin. Också perfekt i storleken. Och modellen. Och färgen! Semestern hade knappats kunna börja bättre än så här!

Imorgon har vi småärenden att uträtta. Vi ska åka och köpa färg till husets farstu och övre hall som vi ska försöka fixa under semestern. För första gången i mitt liv ska jag tillbringa semestern på ett och samma ställe mest hela tiden. Inte för att jag flängt runt något nämnvärt tidigare år, men att nu ha en fast punkt känns så rätt.

Det ska bli skönt att landa i huset, utan att känna stress för att vi ska åka hem dagen därpå. Skönt att hinna bo in oss!  Det känns bra nu!

1 kommentar:

Solveig Lövendahl sa...

Underbart, underbart! Grattis i efterskott och hoppas du får en riktigt skön semester. Och tårtan måste jag prova snart, låter väldigt gott och väldigt enkelt, helt i min smak.