torsdag 22 maj 2014

Tygfynd och källarfynd

IMG_1170

För några veckor sedan fick jag lite tyger från en kollega som städade ut ett rum som hon nu ska sitta i. Jag fick flera gardinlängder av ett blå- och vitrutigt bomullstyg och så fick jag ett blått vävt ulltyg, som antagligen använts som draperi en gång i tiden.

IMG_1204

Det rutiga tyget har nu blivit gardiner både i köket i stan och i sommarhuset. En annan bit har fått åka till Malin för framtida sömnadsprojekt.

bild (5)

Draperiet kanske kommer att användas som överkast i Majlis sovalkov i huset, så småningom. Tapeten som ligger bakom väven, köpte jag på en loppis på Gotland för mer än 10 år sedan. Jag har inte sett till rullarna på ett tag och befarade att de hade kommit bort. Men mamma mindes minsann att rullarna fortfarande ligger nere i deras källare! Så nästan alldeles gratis har vi nu en perfekt 1940-talstapet som ska få pryda väggarna i sovalkoven!

Den som spar hon har!

1 kommentar:

Malin sa...

Nej men vad roligt att vi har varsin bit av det tyget. Jag går och kikar på den och tänker och drömmer om vad för slags klänning det ska bli av det. Fantastiskt tyg. Och fina bilder!