fredag 13 september 2013

Historien bakom Elefantörat


Jag arbetar ihop med många väldigt kunniga personer. En av dem är Ted. Han jobbar mest med konsten och samlingarna på museet. Ett stort intresse som han har är krukväxter och han har den mest imponerande blomsamling som jag sett! Han samlar bara på gamla kulturhistoriska krukväxter och hans fönsterbänkar är fyllda av allehanda märkliga och fina växter. Idag berättade han historien bakom krukväxten Elefantöra för mig.

Det var en norsk missionär vid namn Agnar Espegren som levde och verkade i Kina under första halvan av 1900-talet. 1944 fick de norska missionärerna lämna Kina, varför förtäljer inte historian. Med sig från Kina tog Espegren ett litet skott av Elefantöra, eller Parasollpilia som växten heter på fackspråk. Han åkte inte raka spåret hem till Norge, utan hans hemfärd pågick under flera år. Bland annat bodde han i Calcutta i ett år. Under alla år, då han ju faktiskt var på väg hem, vårdade han sitt lilla Elefantöra. 1946 nådde Espegren slutligen Norge. Elefantörat var med.


Från plantan började Espegren ge bort små skott till vänner och bekanta och blomman kom snart att kallas Missionärsplantan, vilket den gör än idag i Norge. Snart nådde blomman även Sverige och via en norsk aupair som jobbade i England kom blomman också dit.

Alla plantor vi har av Elefantöra i Sverige kommer alltså från Espegrens första lilla skott och det är därför det är så svårt att få tag på blomman, annat än från skott från vänner. 

Visst är det en fin historia?

12 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Oh, nu vill jag ju ha en bara för den fina historiens skull.

Rebecca sa...

Så himla fint inlägg! Så fint att jag var tvungen att tipsa om det på min blogg! Trevlig helg raring.

Beata sa...

Älskar sådana här små berättelser. Fint skrivet.

josefine sa...

Det är ju en helt fantastisk historia! man blir liksom alldeles lycklig!

Anonym sa...

vad roligt! Mina föräldrar odlade den !
Tolv apostlarna känner han till den?
Har en svärmorstunga och hemtrevnad i samma kruka som jag har ärvt efter min mormor.
och har även en mkt speciell impatiens.

Miss Rascal sa...

Jag kommer ihag dem hos mormor.
Jag har en bamse har hemma, bor numera i England dar den kallas Chinese Money Plant.

Malin sa...

Vilken fantastisk historia. Vi har alltid haft sådana i mitt barndomshem, men min mamma kallade dem alltid för "fars tanke". Så de växterna blev en slags tröst när jag saknade min pappa.

Anonym sa...

Vilken trevlig historia! Jag har fått skott av min mormor (som tyvärr inte finns i livet längre) och mina vänner har fått skott av mig.
/eva

Elanit sa...

Mamma hade den när jag var liten och jag fick också skott, men de dog när jag fick mitt första barn! Det var många växter som dog då, bland annat en sligrande kristi törnekrona av den gamla sorten, vilket grämer mig enormt! Men kärleken till dottern var liksom så stor att det inte blev något över för krukväxterna just då! Om någon av er som har skulle vilja sälja mig ett skott så betalar jag gärna en hacka för det! Och om ni känner oro så kan jag säga att jag n är mycket bättre på att sköta mina kruksväxter, trots att jag har en ny bebis nu!

Ulrika sa...

Elanit! Du kan FÅ ett skott av mig! Min blomma måste bara växa till sig lite nu, jag har nyss gett bort några skott. Återkommer!

Postadress Torslanda sa...

Vilken härlig historia! Har precis lyckats hitta en planta och hittade till din blogg när jag googlade på skötselråd. Ska länka till denna fina historien.
Ha en skön kväll!

Anonym sa...

Söt historia :-) Men i "Borta med vinden" har de elefantöra. ??? Boken publicerades 1936 i USA, och utspelades på 1860talet