söndag 3 februari 2013

Randigt, rutigt och vår


Jag förlängde mitt jullov med att vara ledig måndag och tisdag under vecka 2. Det är det bästa beslut jag tagit hittills under detta fortfarande färska år. De där sista dagarna tillbringade jag i min verkstad. Fick undan flera riktigt gamla beställningar men passade också på att göra lite grejer till mig själv. Det händer nästan aldrig, tyvärr.

Jag drejade några nya muggar och krukor, provade mig fram med olika former. Sista dagen jobbade jag ovanligt långsamt med de här rutorna och ränderna. Jag ville aldrig att dagen skulle ta slut, jag ville aldrig åka därifrån och veta att jag skulle till jobbet dagen därpå...




Igår öppnade jag ugnen. Och jag blev så nöjd med proverna! De blev så... fräscha! Det känns som att våren kan få börja nu. Speciellt mycket gillar jag den låga, breda muggen med små streck. Jag är säker på att jag kommer att dreja fler såna snart. Och de ska få sällskap av både tekannor och vanliga kannor, av assietter och kanske av stora krukor...


Jag tycker också mycket om den tunt drejade krukan som är rektangulär. Drejad och rektangulär, hur går det till, kanske några av er tänker nu. Ja, antingen kan man dreja på platta, bara dreja väggarna och sedan kavla en botten. När delarna har torkat till en lämplig konsistens så monterar man ihop dem. Eller så kan man, som jag gjort här, skära en bladliknande skåra i botten på det drejade föremålet och sedan forma ihop botten och dra till väggarna till önskad form. Viktigt är att låta föremålet torka långsamt under plast eftersom det blir en del spänningar i leran i botten.

Jag tänker att den här krukan ska få stå i köksfönstret med en kryddväxt eller annan skir blomma i.

4 kommentarer:

Malin sa...

Åh vad fina. Är speciellt förtjust i den randiga muggen!

metamorphosis sa...

Håller med - härligt fräscha!

Så roligt att få ta del av sånna där små trix, hur man kan göra för att få leran som man vill! Sånt gillar jag!

Jessica sa...

Väldigt vårigt och vackert. Tycker extra mycket om krukan, både för mönstret och formen.

med nål och tråd sa...

Den stålblå färgen mot den vita bakgrunden ger en känsla av japan. Alla mönstren är jättefina, och jag håller med om att det är något extra med den raka vida koppen med de små prick-ränderna. Den för tankarna till gamla emaljkoppar.