måndag 14 maj 2012

Om att komma till insikt



Jag har alltid drömt om att bo i ett hus. Helst ett gammalt. Gärna på Gotland eller åtminstone långt ute på landsbygden... Men genom mitt jobb har jag på nära håll sett vad det kan innebära att äga ett gammalt hus. Tiden. Pengarna. Projekten som aldrig tar slut...

Just nu ryms inte såna delar i mitt liv. Både Johan och jag har intressen som kräver mycket tid. Våra kvällar och helger är ett evigt pusslande för att få tid till våra respektive skapanden. Och då tillbringar nog ingen av oss så mycket tid i våra verkstäder som vi kanske egentligen skulle vilja. Anledningen är naturligtvis Majlis och tiden med henne är självklart ovärderlig!

Att bo i en lägenhet mitt inne i stan passar oss bra nu. Jag tror att jag skulle bli enormt stressad av att ha ett helt hus med trädgård att sköta och att samtidigt med det också försöka hinna med keramiken. Kanske hade jag inte känt det samma om det inte hade varit för att mina föräldrar har ett hus och att vi har möjlighet att hänga där en hel del under somrarna.

Jag har så många bekanta som lagt ner sitt skapande när de har fått barn och livet liksom kliver in i livet. Jag vill inte sluta med min keramik, jag vill ha tid till den. Jag tar mig tid till den! Men då får det inte finnas så mycket mer än det och Majlis som kräver tid... Kanske kommer jag i framtiden att ändra mig rörande boende, kanske inte.




Men visst klappar mitt hjärta lite extra när jag ser bilder på såna här hus! Fantasin går igång! Hur skulle det egentligen vara att äga ett sånt där hus? Bo där? Sitta på den där verandan? Bada i den där sjön?

Det röda huset beundrade jag varje dag då jag pendlade till Falun för några år sedan. Jag satte mig alltid på den sidan i tågvagnen, så jag skulle kunna titta på huset när jag susade förbi det. Båda de här husen har jag hittat via andra bloggar och båda ligger just nu på Hemnet. Bilderna är därifrån också. Det röda huset hittar ni här och det grå här. Jag hoppas att husen får kärleksfulla nya ägare. Med mycket tid.

11 kommentarer:

Sophie sa...

kære ulrika, jeg kender alle de tanker, du skriver om, og har det (lige nu) som du! vi bor jo også i en bylejlighed, og det er faktisk ret fint, også med to børn! og jeres lejlighed ser vidunderlig ud.:)

Tyg och otyg sa...

Jag lockas också av det där röda huset... Jag måste spana efter det nästa vecka, för då ska jag åka tåg åt det hållet.

Anonym sa...

Men Ulli, jag spanar också på det där röda varje dag! Och så är det till salu...! Vill ha! Men hoppas det får "rätt" ägare som har vett att uppskatta det precis som det är! /Elsa

fale artut sa...

Ja, visst måste man fundera! Det röda var också ett hus som ger heta drömmar! Men, man kan alltid hitta fina detaljer att bli inspirerad av, och dem plockar man fram rätt som det är1 En stor kram från mig!

fale artut sa...

ÅHHHHHHHHH, det röda, vilket hus! Jag tror att jag slänger mig i hammocken och drömmer på en gång! Tack!

Kerstin sa...

Så rätt, så rätt. Det innebär mycket jobb med ett gammalt hus. Man är sällan helt ledig men man kan njuta av mycket under tiden. Att ta morgonfikat på trappen är väl en sak jag såg framför mig innan vi köpte hus...och den stunden njuter jag av så fort det är väder för det. Men det är nog klokt att vänta några år när man har småbarn. Det kan annars lätt bli för mycket.

Clara sa...

Det röda alltså, jag döööör vad fint det är! Vill planera om hela mitt liv, flytta dit och leva lyckligt resten av mitt liv.

Näe, egentligen skulle jag kommentera för att säga att jag håller med dig om att lägenhet är förträffligt att bo i. Inga krav och inga måsten, utom att eventuellt måla om då och då när andan faller på :)

Ulrika sa...

Kerstin! Nog förstår jag att man kan njuta under tiden också! Det skulle jag verkligen försöka göra om jag hade ett hus! Härligt med kaffe på trappan tidiga morgnar t ex!

metamorphosis sa...

Åh så jag känner igen tankegångarna... försöker trösta och lugna mig själv med att det nog kommer en tid för allt, tidsnog. Då blir det lite lättare att släppa på några av drömmarna just för stunden.

lisa sa...

vilka hus sen. men det är skönt att komma till insikt. det gjorde vi för en hel massa år sedan. när vi fick vårt första barn. vi ville inte oroa oss för pengar. och vi vill ha tid. och stanna hemma med barnet, som det var då, länge.

fast det där beslutet det tar man om och om igen. och ibland undrar man om det är rätt. kan barn verkligen växa upp i lägenhet? vi har ju liksom inte gjort det själva.

och missar de inte allt det där fina man själv hade? men häromdagen när jag tänkte på det för sjuttielfte gången kom jag på. att våra barn aldrig kommer att få våra upplevelser. det får sina egna. och de är om möjligt än finare än våra. så tror jag.

om det nu kan vara till någon som helst tröst.

Ulrika sa...

Lisa! Vad fint skrivet! Tack!