fredag 11 september 2009

Gulle gull ull





Idag har jag varit i fantastiska Dala-Floda. Jag besökte en gammal snickeriverkstad från 1920-talet. De allra flesta maskiner fungerar än idag och jag hoppas att ägarna kommer att bevara den!

Kvinnan som äger snickeriverkstaden tog med min till Wålstedts textilverkstad som ligger i byn Hagen. Det var ull överallt! I alla möjliga kulörer. Pappsäckar fulla med ull, hyllor fyllda med garner. På golvet ull, i maskinerna ull. Ja, det är väl i sin ordning antar jag när man har ett ullspinneri...

Jag fick titta lite när de matade in ullen i maskinen som liksom kardade upp det hela och sedan spann ihop materialet i trådar. Det var faschinerande att se hur snabbt tråden växte på rullarna. Just den här blandningen av kulörer ska bli garnet med det finaste namnet - Björnmossa.

4 kommentarer:

terés sa...

Åh! Åh! Får vem som helst åka dit och kolla?

Ulrika sa...

I butiken får vem som helst vara, är lite osäker på hur det är med spinneriet. Icke omöjligt...

marie-louise sa...

Vilket ställe. Har aldrig varit där men känner ju till garnet. Nu blev jag inspirerad...kanske jag ska skaffa lite garn...

Elin F sa...

woow! En dröm när man ska nåltova :) hur har du det?