söndag 28 september 2014

Höst i huset

idag 1

För ganska precis ett år sedan besökte jag huset för första gången. Allt sedan dess har det funnits i mitt huvud varje dag.

idag 3

idag 2

Idag var vi där och gjorde lite höst i trädgården. Majlis och jag tog upp Ringblommorna som frosten tog förra veckan. I jorden satte vi lökar av både tulpaner och Pärlhyacint. I gräsmattan grävde vi ner Scilla. Det blir spännande att se vad som kommer upp framåt våren. Om nu något kommer upp över huvud taget!

12

Johan plockade Enekvistar. Pappa har nämligen fått tips genom en kompis vars pappa alltid tar in Enekvistar om hösten då han bommar igen sitt sommarhus för vintern. Enen drar tydligen till sig fukt och håller den råa lukten, som blir i ouppvärmda hus, borta. När jag googlade lite på det här med Ene inne, så blev det tydligt att många husvagns- och husbilsägare också använder sig av Ene. För fuktens skull men också för att växten tydligen håller möss och råttor borta.

Så nu har vi buketter av Ene i varje rum i huset. Hur det än funkar, så luktar det gott nu i alla fall!

idag 4

idag 5

De här små blommorna blommar i kanten av ett land nu. Det har bara varit en grön yvig växt hela sommaren, men jag har haft på känn att det varit något annat än ett ogräs. Men vad är det? Någon som vet?

9 kommentarer:

Anna Kj sa...

En höstaster skulle jag kalla det. Söta är dom men frostkänsliga.

Agata sa...

Vilket bra tips om eneris! Det ska jag komma ihåg!

Blomman är väl en höstaster, om jag inte är felunderrättad. Fin!

med nål och tråd sa...

Hoppas att lökarna tar sig till våren :) Att kratta löv i sommarstugan på hösten och känna doften av jord är så härligt, jag minns det så väl från när jag var liten och vi var i vår stuga.

Anna sa...

Jag har stora ruggar av samma växt vid mitt gamla hus. Det är någon sorts aster, kanske Aster amellus, men jag är inte säker. Jag vet i alla fall att den här sorten av småblommig och småbladig aster ofta växer runt gamla hus här nere i Skåne.

Jag gillar gamla sorter av växter (utomhusväxter, pelargoner, begonior) och är väldigt rädd om min aster trots att den har mindre och blekare blommor än de moderna höstastrarna.

Thelma och jag sa...

Kul det där med ene. Jag ska definitivt plocka buketter av ene och sätta in. Hoppas dom klarar sig utan vatten en tid. Jag stänger igen torpet för vintern i november och sedan åker jag bara ut sporadiskt. Vatten som blir stående i en vas brukar ju inte lukta alltför nice, även om jag tar bort alla växtdelar nedtill så inget ligger i vattnet. Jag får testa helt enkelt :)

Solveig Lövendahl sa...

Mysigt med eneriset, ser lite adventsaktigt ut. Och jag instämmer med de andra, höstaster och den är vanlig iaf här nere i Skåne. Och fin.

Ulrika sa...

Thelma och jag! Enligt uppgiftslämnaren ska inget vatten behövas, så det använder inte jag heller. Eneriset ska visst hålla sig grönt utan vatten.

Ulrika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lillemor/Ullemor sa...

Bra tips det där med ene, det ska jag prova om några veckor när jag stänger mitt sommarhus.