torsdag 10 maj 2012

Lite om min verkstadsvecka



Jo, jag körde ju igång hårt i verkstan redan i lördags. Det är mycket jag ska hinna med under min lediga vecka. Drejade som en liten tok på lördagen, beskickade och hänklade på söndagen och på måndagen var det dags för dekorering. Jag visste att jag hade ett tight schema, för på tisdagen skulle jag göra om hela processen igen, dreja nytt, beskicka, hänkla, dekorera... Alltså körde jag målmedvetet igång med dekoreringen redan på måndagmorgonen.

Knappt hade jag kommit igång förrän telefonen ringde. Det var från Majlis dagis...



Ögoninflammation. Så lägligt. Som tur är så har jag väldigt snälla föräldrar som har passat henne den här veckan och Johan har gått tidigare från sitt jobb någon dag. Nu är jag inte helt känslokall. Jag lovar att jag haft dåligt samvete flera gånger under veckan. För att jag inte har varit med henne när det varit lite eländigt. Fast innerst inne vet jag ju att hon har det bra med mormor. Majlis + Mormor = Best friends forever!





Jag jobbade vidare. Nog för att jag är snabb i min produktion, det vet jag redan sedan tidigare, men aldrig tidigare har jag drejat så mycket under så kort tid! Hela verkstan är fylld med keramik till bristningsgränsen! Jag var till och med tvungen att packa en ugn långt innan grejerna var tillräckligt torra, bara för att få plats med mer på bord och hyllor.

Det har varit stressigt, stuntals inte ens kul. Fast emellanåt riktigt lyxigt. Tänk att jag behärskar ett konsthantverk så som jag gör och att jag har möjighet att faktiskt göra den här beställningen! Och idag kände jag att jag äntligen hade kontroll över läget och att jag skulle hinna med hela min stora beställning. Imorgon är min sista dag i verkstan för den här perioden. Ska avsluta med att röja upp samt dreja småsaker som örhängen och ringar.

10 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Jäklar vilket jobb. Du är en riktig streber (i positiv bemärkelse!). Det måste kännas riktigt bra att du grejade det. Att överkomma/genomgå det tråkiga är också en process som man går starkare ur.

Kattis sa...

Duktiga DU! Det där dåliga samvetet som skaver och gnager, det är bra svårt att tas med och att hantera, oavsett... Varför ska det vara så?

Tvärslå sa...

Och SÅ snyggt så man dånar !

Kerstin sa...

Grattis till ditt arbete! Härligt att se.
PS det är inte bråttom med blomman. Ta det lugnt. Den kommer när den kommer.

annas alster sa...

Wow, vilket jobb du har gjort. Fantastiskt! Du får vara stolt över allt du har skapat, och stolt över att du har en så fin dotter med ett så bra nätverk runt omkring. kram!

Ulrika sa...

Tack allihopa, ni är verkligen snälla i era kommentarer! Nu tar jag helg! Är nöjd med min vecka!

fale artut sa...

Ojoj, vilken vecka! Jag har lagt upp information om var Du kan se huset på inlägget med bilden! Ha en riktigt skön vår!

Helena sa...

Vilken insats! Du är en kämpe!

greta askegård sa...

Ser fint ut! Hoppas Majlis mår bättre!

Annika sa...

Fina grejer! Härligt för Majlis att ha många som hon känner sig trygg hos!