torsdag 1 oktober 2015

Rivhelg!

IMG_0401

IMG_0928

För några veckor sedan lämnade vi Majlis hos mamma och begav oss till sommarhuset med min snälla pappa. Rivning av två uteplatser stod på schemat. Delen med taket har vi aldrig nyttjat mer än som skrotrum och förvaringsplats för grillen, typ. Den öppna delen använde vi lite förra sommaren, innan det blev för varmt att sitta där och vi flyttade utemöblerna till en annan plats i trädgården. Den förra ägaren kallade den öppna platsen för Dansbanan och det har vi också gjort. Trallen är rutten, pappa brakade igenom en bräda förra sommaren. I sommar har vi vi bara suttit på kanten vid förmiddagsfikar och vissa luncher. Skapligt outnyttjade platser alltså!

IMG_0932

IMG_0935

Materialen var dåliga och eftersom vi inte använde platserna ville vi heller inte lägga pengar på att fixa till dem. Vi ville få fram verkstadsbyggnaden och kanske anlägga en ny uteplats invid den.

Alltså bestämde vi oss för att riva hela rasket!

IMG_0941

Det gick snabbare än vi trott. När det blev lördag kväll var delen med taket borta. Vi hade först tänkt stanna där och spara dansbanan till nästa sommar och känna efter hur den skulle kännas fristående. Men jag fick ont i magen av blotta synen. Gillar inte hårda och kantiga platser i trädgårdar. Har aldrig förstått varför man bygger upp platser för trädgårdsmöbler när man har en trädgård. Plattor eller stenskivor i nivå med gräset är ett långt mjukare sätt om man vill ha fast mark under möblerna. Tänker jag.

IMG_0957

Och bestämmer jag mig för någonting, så blir det ofta så! Jag är en oerhört hård arbetsledare! På söndagen fick vi klara oss utan pappa när vi rev dansbanan. Så. Himla. Skönt. Golvet i det tidigare uterummet kommer vi att spara. Här kommer vi att ha en uteplats även i framtiden. Hade först högt flygande planer på ett tegelgolv här, men har lugnat mig. Det här blir jättebra till att börja med!

IMG_0968

IMG_0960

Nu har vi helt nya vyer i sommarhuset! Verkstan är framme och har gjort hela tomten så mycket trevligare! Ursprungligen har verkstan haft ett till fönster på den här sidan, det kan man se inifrån. Det skulle vara fint att få tillbaka symmetrin, men det är också ett projekt som vi kommer att vänta med. Kanske blir det av, kanske inte. Nästa år ska vi måla fasaderna och då kommer det vita att försvinna. På den jordade ytan ska vi så gräs. Och förser vi den nya uteplatsen med odlingar i både pallkragar och krukor, kommer det hela att bli toppen, tror jag!

IMG_0971

Fick också bort en ranglig spaljé som suttit invid en liten rabatt vid husets kortsida. Spaljén hade inget syfte för det vi odlar där, nämligen Dahlior. Till nästa sommar ska jag styra upp rabatten lite med tydliga kantavskiljare. Och sen ska jag plantera många Dahlior i rabatten. I min fantasi ser jag redan hur tjusigt det kommer att bli!

2 kommentarer:

fale artut sa...

Det blir så rent och fint, snyggt jobbat!

Malin sa...

Så fint ni gör. Älskar klassiska pappa-posen vid fikabordet!