onsdag 24 juni 2015

Odlingarna tar sig!

3

IMG_8917

Vi spenderade midsommarhelgen i sommarhuset och den gav verkligen mersmak inför sommaren! För ett par veckor sedan hade jag en helt egen helg i huset och då satte jag ut mina Dahlior som jag drivit upp hemma. Jag planterade en hel del annat då också och allt sammans packade jag noga in i sån där fiberduk. Nu i helgen kunde jag ta bort den och allt verkar ju faktiskt ha klarat sig!

Här ovan ser ni delar av rabatten utmed fasaden samt det runda landet som tidigare var fylld av Bergenia, växten från helvetet. Mitt mål är att det ska bli helt grönt i de här landen, att knappt någon jord ska synas.

Hela gården - och framförallt rabatten utmed fasaden - ligger ganska utsatt för både regn och sol. Solen gassar och landen torkar ut. Och när vi väl är där är det inte det lättaste att vattna heller, på grund av obefintligt med vatten på vår fastighet… Som tur är så får vi hämta vatten från vår granne så det går rätt bra ändå, om än lite meckigt!

4

Så ni kanske kan förstå hur extra glad jag blir när jag ser att plantorna faktiskt växer! Hur de nygrävda rabatterna sakta fylls med både gamla och nya växter. Den gamla jorden har jag tippat i en hög i en avsides del av trädgården och där kan jag fynda ganska mycket kul nu! Särskilt spänd är jag på en rosenbuske som verkligen tagit sig där! Och rätt spänd är jag på flera av Dahliorna som har knoppar nu!

Invid staketet mot grannen har jag hittat mängder av Akleja i olika färger. De plantorna har fått flytta in i våra rabatter nu. Jordärtskockorna som jag fick av en kollega i senvintras, växer och frodas. Det ska bli väldigt härligt att kunna skörda dem i höst! Om de nu klarar av en solig sommar…

bild

Från ytterligare en annan kollega har jag fått massor av olika plantor, bland annat Blåklint, Rosenskära, Akleja, Mynta, Lammöra och så den här fina Sibiriska Vallmon som hade det goda omdömet att slå ut i söndags när vi var där!

Och nu har vi köpt en pump, så i helgen ska vi pumpa ur brunnen och se om, och hur, den rinner till. Om så vattenspegeln bara stiger en meter, betyder det att vi har ganska gott om vatten! För det kanske inte är så att brunnen är helt sinad, den kanske bara inte har använts tillräckligt mycket av de tidigare ägarna på slutet och därför inte runnit till. Håll tummarna!

5

2 kommentarer:

Anna sa...

Så härligt att se, våra rabatter behöver rensas vilket det tar lite emot! Men kul med brunnen och hoppas ni kan ta vatten därifrån för att vattna odlingarna! Må gott från Anna

Kerstin sa...

Ser man på. Trädgårdsintresset följer med eget hus, eller hur. Kul att ni har kommit igång med rabatter. Härdiga perenner som tål det mesta, står länge och som jag har god erfarenhet av är också jättedaggkåpa och stjärnflocka. Och mina favoriter om våren gulltörel och förgätmigej.