söndag 11 januari 2015

På gång och en fråga

16

Idag körde jag igång årets första pass i verkstan. Så skönt att vara på gång igen! Det här passet kommer jag att ägna åt en beställning till Kvarterskrogen Matildas i Gävle. Sedan tidigare har restaurangen mina tekoppar och nu ska de komplettera upp med kaffekoppar med fat samt espressomuggar. R o l i g t uppdrag!

14

15

Efter att den här beställningen är klar så kommer jag att göra grejer till årets första hantverksbyte. Jag vet ännu inte exakt vad det är som jag ska göra till bytet men det jag ska byta keramik mot är en hemstickad KOFTA! Snacka lyxigt byte va!? Det är ingen annan än eminente Dödergök som ska sticka mig en kofta i 1940-talssnitt. Vi har ännu inte bestämt vilken modell hon ska sticka till mig, men jag känner mig helt lugn; det här bytet kommer att bli awesome!

Jag skulle vilja efterlysa ännu ett byte att göra framåt våren. Jag önskar mig ett mönster till en trikåtop. En slags bastopp som har lite vidd och som kanske till och med går att förlänga till en tunika. Kanske lite A-linjeformad? Det viktigaste med det här mönstret är att halsringningen är rund kring halsen. Jag vill absolut inte ha någon urringning, utan en hederlig gammal, typ t-shirtringning. Helst vill jag ha en liten trikåavslutning upptill i ringningen, inte endast en fåll. Det jag önskar med bytet är alltså ett mönster men också en tröja/tunika/klänning uppsydd efter mönstret. Tygkostnaden står jag för själv. Den som syr får välja vad för slags keramik den vill byta sömnaden och mönsterframtagningen med.

Vad säger ni? Är det någon som är på?

2015, hantverksbytenas/tjänstebytenas år! Tror jag.

4 kommentarer:

Anna sa...

Härligt! Önskar att jag vore skillad på något som eftertraktades. Muggarna ser lovande ut! Ser ut att likna det jag suktar efter, men i större format.

Tredje gången gillt sa...

här är ett bra mönster man kan fixa med själv http://makeityourown.blogg.se/ de bloggar inte längre men du kan säkert maila dem och få till ett mönster iaf..

Anna sa...

Hej det bytet är jag gärna med på! Jag syr mycket, kläder till mig och sonen men även annat! Kul!
Hälsningar Anna

Ulrika sa...

Jamen då säger vi så, Anna! Vi hörs snart igen! Blir kul!