söndag 20 juli 2014

Semester och loppisar

IMG_2374

bild (6)

Allt sedan det stod klart att vi skulle få köpa huset, har mitt loppissug minskat drastiskt. Med ett helt hus som är fyllt med grejer, varför skulle jag ens vilja leta fler då? Nu är det ändå inte så att jag slutat att åka på loppisar, men det där pirret som fanns i magen förut då jag besökte dem, är nästan helt borta nu.

Det ska mycket till innan jag köper fler grejer nu, men det kommer såklart att hända. Däremot är jag i n t e färdig med gamla kläder. Hittills på min semester har jag haft riktig tur på den fronten: det har blivit två riktigt tjusiga klänningar.

bild (5)

Den första hittade jag på en loppis bara några gårdar bort från vårt hus. Lustigt, för jag har besökt den gården för flera år sedan i jobbet. Nu är den såld och jag fick gå runt med ägarna som just sålt och titta på allt de gjort i huset sedan jag var där.

Klänningen är i mjuk bomull. Väldigt sliten under ärmarna men fållen nedtill är bred så jag ska tjyva lite tyg där och laga i. Min för 20 kronor!

IMG_2389

IMG_2386

Den här klänningen hittade jag på en i övrigt helt ointressant skräploppis. Den bara hängde där och jag såg den på direkten! Min färg, min modell och… min storlek! Att den dessutom har trekvartsärm gör inte saken sämre eftersom den då blir bra även i vinter. (Jag har inte någon direkt uppdelning av mina klänningar i årstider, men visst lämpar sig vissa bättre på sommaren än på vintern.) Min för 40 kronor!

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Men vilket fynd! Jag trodde det inte gick att hitta riktiga klänningar i riktigt tyg längre.

Ulrika sa...

Kerstin! Nä, du, det trodde nästan inte jag heller. Men ibland så! Och det utan att kosta hutlösa pengar!

Solveig Lövendahl sa...

Grattis till dina fantastiska fynd! Så fina och du är så fin i dem. Älskar också första bilden med trappan, ljuvlig stämning i den. Själv har jag precis bloggat om min senast loppisfyndade klänning.

Sophie sa...

Den blå er fantastisk fin til dig :)

Anonym sa...

Fina klänningar båda två! Lila är ju en personlig favorit - ett roligt mönster var det också på det lila tyget. Å andra sidan gillar jag blått också, och den blå klänningen ger en fin nostalgi-känsla både genom modell och blommighet. Grattis till fynden! Ewa med bloggen Tygochgarn

med nål och tråd sa...

Den blå var ju alldeles förträffligt fin. Med tanke på hur mycket fint som ni har hittat i huset så förstår jag att loppisbehovet har minskat.