måndag 11 augusti 2008

Kanelbullar

På min förra arbetsplats ägnades minst två av veckans fikaraster till samtal kring kanelbullar. Hur ska de vara? Hur gör man? Varför blir det fel? Vad är det som gör dem goda?

Länge tänkte jag att en god kanelbulle var en blöt kanelbulle. Alltså inte torr. Jag bredde på mycket smör och det gjorde ju visserligen att de blev rätt blöta, men även väldigt flottiga. Jag provade en mängd olika recept, men det var inte förrän jag talade med min favoritkanelbullebagare som har kafé Gula Huset i Visby, som jag förstod vad som krävdes för en riktigt god kanelbulle.

Lång första jäsning. Mycket kardemumma. Mycket kanel. Och alltid mandelmassa. Och grädda inte för länge!




Håll i hatten, här kommer mitt bästa kanelbullerecept!

50 g jäst
125 g smör
5 dl mjölk
2 dl socker
2 ägg
½ tsk kardemumma
½ tsk salt
ca 16 dl vetemjöl

Smält smöret och tillsätt mjölken och värm till fingervarmt. Häll blandningen över den söndersmulade jästen och lös upp den. Blanda i resten av ingredienserna och sedan mjölet allteftersom. Kör i matberedare tills degen är slät och efter det så kör du några minuter till. Degen är då kladdig och det ska den vara. För mycket mjöl gör bara att bullarna blir torra.

Jäs i 1½-2 timmar. Sätt ugnen på 225 grader och börja baka ut degen på ett lätt mjölat bakbord. Knåda inte. Bred på smör, häll på socker, mycket kardemumma, mycket kanel, riv över mandelmassa och forma bullarna som du själv vill. Jag kör klassikern; rullade. Jäs ca 10-15 minuter. Pensla med vispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i högst 10 minuter. Om du har en kackig gammal ugn kanske det behövs lite mer.

11 kommentarer:

Unknown sa...

Du måste ha den sinnligaste bloggen. Vackra vackra bilder och när du bakar vet man ju att det blir bra.

Ulrika sa...

Haha!
Jo, jag ska nog bli bagare i mitt nästa liv!

ingrid sa...

Har hört att det även finns bullar
i frysen i Hille!!! Vi Tackar ! Ser fram emot en mysig fikastund på fredag !/ Mamma

Tobias sa...

Här i Sjöstan hade vi bulltest idag. Vi använde såklart ditt recept och bullarna blev jättegoda. Vann gjorde kanel-kardemumavarianten, tvåa blev vaniljbullarna och på tredje plats kom klassikern kanel.

Sigge

Ulrika sa...

Härligt Sigge!
Det är bra att kunna baka riktigt goda bullar! Du kanske ska bli bagare?

il dunko sa...

Vi använde ditt bullrecept i dag - succé!

ingrid sa...

Ditt recept på bullar blir verkligen jättegoda

mette sa...

Hej Ulli...John bad om kanelboller så nu skal dine altså prøves....vender tilbage med resultatet....ha en god weekend

Ulrika sa...

Du, de kommer att bli så goda att ni måste ligga stilla en stor del av helgen för att bara äta och äta!

Clara sa...

Tack för receptet! Mycket goda bullar, det kan nog faktiskt vara så att jag måste ligga stilla hela helgen och äta upp dom.

Ulrika sa...

Clara: vad bra att du gillar dem!